top of page

Borst & Fles voeding

De voor en – na delen van flesvoeding op een rijtje.

Kies je voor borstvoeding of toch toch voor flesvoedingen? Één van dé onderwerpen tijdens en na je zwangerschap. Bewust gekozen voor flesvoeding of moeten overschakelen om medische redenen. Flesvoedingen zijn speciaal ontworpen voor het voeden van je baby als het met moeder natuur niet lukt.

DUS de flesvoedingen zijn even goed als de borst!

Het is een feit dat borstvoeding meer gestimuleerd word maar onthoud als flesvoedingen niet gezond waren voor je baby dan werden ze NIET verkocht!

Als ze niet gezond waren voor je baby dan werden ze niet verkocht!

Ik doe beiden!

Omdat ik een spoed-keizersnede heb gekregen kon ik Ona de eerste dag en nacht niet voeden (ik lag op intensieve en had te veel medicatie in mijn lichaam). Op dag 2 van Ona haar nog korte leventje werd ik in de morgen om 5u wakker gemaakt door de verpleegsters, ze zouden Ona komen aanleggen en ik mocht haar voeden. Ik voelde me zalig! Wat een knap ding lag er naast mij! Ik en alleen ik kan haar de voeding geven die ze nodig heeft! Het was een magisch gevoel! 

Ik weet niet of ik dit gevoel uitbundiger voelde dan andere mama's omdat ik het gevoel had dat dit eindelijk iets is dat ik zelf kon in het vrouw/mama wezen. (Hulp nodig gehad om zwanger te worden. Hulp nodig gehad met de bevalling).

Het magische gevoel werd als ik eerlijk ben toch snel vervangen door angst. Ik heb in het begin toch veel last gehad aan mijn tepels. Kloven, stuwing, ... het hoort er nu eenmaal bij. Ik werd door een verpleegster geholpen met tepelhoedjes. (Wat een uitvinding!) De pijn ging weg, kloven konden genezen en Ona vond dit naar mijn gevoel ook gemakkelijker. Natuurlijk kreeg ik van andere verpleegsters de opmerking dat Ona dit gewend kon raken en daardoor niet meer van mijn blote borst zou willen drinken. Die opmerking vond ik op den duur erg storend. Ik had in mijn hoofd om haar gewoon zo te blijven voeden, het deed mij goed en Ona ook! Dus wat is het probleem?!

Omdat Ona een huilbaby was en wij dit toen nog niet wisten en dachten dat er iets medische aan de hand was, hebben wij verschillende experten opgezocht. Een osteopaat zei dat het misschien aan mijn borstmelk lag en dat het misschien beter zou zijn om over te schakelen naar poedermelk. En dat hebben we dan ook gedaan. Jammer genoeg was dit niet de oplossing voor het probleem en andere experten verklaarde me toen zot. Maar dat hebben we ondertussen dan ook weer geleerd!

De VOORDELEN op een rijtje.

  • Nu konden meerdere mensen mijn baby'tje voeden (dit is een groot verschil!).

  • Papa kon ook eens de nacht voor zijn rekening nemen.

  • Flesvoeding is zwaarder, dus is je baby meer verzadigd.

  • Je ziet perfect hoeveel je baby drinkt en of dit genoeg is.

  • Geen kans op tepelkloven of ontstekingen.

  • Geen extra vitamines of supplementen nodig, alles zit in het poeder.

Nadelen.

  • Het is niet gratis en je mag het niet vergeten te kopen.

  • Er zitten geen antistoffen in zoals bij borstvoeding.

  • Je moet het overal mee nemen.

  • En je moet het elke keer kunnen opwarmen!

  • En wat ik hoorde van de dokter: Je zal langer bloeden tijdens de kraamweek dan een borstvoeding mama.

Extra

Nieuwsbrief

Over Ons

Populaire Blogs
Categorieën
bottom of page